fbpx

Waarom wij adviseren om palmolie te vermijden. En dat zeggen we niet snel.

Als je onze blogs volgt, dan weet je dat wij niet snel meegaan met de angst en hypes rondom voeding zoals superfoods, de meeste supplementen, detox-kuurtjesangst voor E-nummers , angst voor gluten tot angst voor suiker. Wij kiezen ervoor om geen onnodige angst te zaaien, want angst geeft stress en we hebben tegenwoordig meer dan genoeg stress (lees ook dit artikel). Naar onze mening is de stress uit voedselverwarring erger dan de meeste voedingsstoffen die we binnen krijgen.

Om mensen te helpen daadwerkelijk gezond te worden, helpen we dan ook om onnodige stress te voorkomen en begeleiden & informeren wij om een gezonde leefstijl te creëren.
Toch is er een stofje wat wij nu toch echt adviseren in mindere mate binnen te krijgen. Dat is palmolie.

Palmolie

Palmolie is een olie die wordt verkregen uit… Palm. Het is hoog in verzadigd vet (de vetsoort die al tientallen jaren in verband wordt gebracht met een verhoogde kans op hart en vaatziekten) en verhoogt het LDL cholesterol.

Palm komt vooral uit Maleisië en Indonesië. Regenwouden worden er voor gekapt, wat de biodiversiteit van flora en fauna aantast. Als je de serie ‘Planet Earth’ net als ik tof vindt, dan is het verstandig om te stoppen met palmolie zodat deel 3 ook weer mooi wordt.

Uiteraard levert een beetje palmolie in je voeding geen direct gezondheidsrisico (voor jou), alles is pas ongezond bij te hoge dosering, maar het is zeker geen gezonde voedingsstof. Daarnaast is het voor het milieu en de aarde goed om het in z’n geheel -zo veel mogelijk- te vermijden.

Volledig vermijden is nagenoeg onmogelijk, want palmolie is net als sojaolie een goedkope oliesoort en zit in 60% van de levensmiddelen.

Je kunt de ‘schade’ beperken door te letten op keurmerken voor duurzame palmolie:

  • Het Greenpalm keurmerk
  • Het RSPO-keurmerk.

Waar zit palmolie in?

Op een voedingsmiddel staat altijd een ingrediënten lijst. De meeste ingrediënten, hoe eng en onbekend ze ook klinken, zijn veilig. Dat geldt ook voor E-nummers. Maar in de ingredientenlijst staat soms ook palmolie.

Op de verpakkingen van voedingsmiddelen staat het als ‘plantaardige olie’ van volledig geharde palm, of als ‘palmolie’. Als het woord ‘palm’ wordt genoemd, of voedingsmiddelen (deels) afkomstig uit Azie zijn, dan zit er vaak palm (olie) in.

Palmolie zit in biobrandstof, soepen, pizza, babyvoeding, chocolade, brood, koekjes, snacks, cosmetica tot aan schoonmaakartikelen.

Conclusie:

Wij adviseren palmolie om 2 hoofdredenen te vermijden:

  • Je gezondheid. Let op: De gezondheid wordt -zo ver bekend- alleen negatief beïnvloed door inname van palmolie. Cosmetica en schoonmaakartikelen eet je meestal niet, dus die zijn voor de gezondheid niet een probleem.
  • Je wereld. Regenwouden worden platgebrand voor nieuwe stukken grond om palm te verbouwen. 

Hoewel het níet je leven moet beheersen, adviseren wij wel om waar mogelijk palmolie te vermijden. 

Leer meer tijdens onze cursus over voeding in relatie met gezondheid en gewicht -op een no-nonsens manier!-

POST REPLY

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error: Content is protected !!