Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Haal het meeste uit het leven!

Het leven is een avontuur en we weten niet precies wat er nog komt, of wat we moeten met ons verleden.

Wat we wel weten, is dat we ons leven lang (kunnen) blijven leren en dat we op basis van (lessen uit) ons verleden keuzes zullen maken die onze toekomst gaan bepalen. ‘Leren’ is daarom een van de mooiste en belangrijkste aspecten van het leven, en het houdt in potentie ons lichaam -waaronder onze organen, hersenen en spieren- gezond en fit.

Bij Outside is het de filosofie dat wij écht verschil willen maken in het leven van Outsiders. Wij willen bijdragen aan lessen die het lichaam en de geest positief en blijvend veranderen. 

‘Leren’ is dan ook diep verweven in onze trainingen, lezingen en ons werk.

Een leerproces, of het nou om fysieke mogelijkheden of cognitieve/psychische vooruitgang gaat, werkt in grote lijnen op dezelfde manier:

Wat je ook wilt leren en wat je ook wilt kunnen, consistentie en uitdaging zijn de belangrijkste principes om te leren en dichter bij je doelen te komen! 

Ik ga in dit artikel  inzoomen op ‘sport’ en fysieke effecten ervan, maar ook op andere vlakken werkt leren in grote lijnen op basis van bovenstaande principes.

Een leer- of ontwikkelproces (in de myologie noemen we het een ‘adaptatie’) ontstaat doordat de homeostase, een verzamelterm voor de processen die het lichaam onderhoudt om evenwicht te behouden, wordt verstoord. Hierbij is het belangrijk dat de verstoring niet te groot van magnitude is, omdat er een punt is waarbij er meer afbraak of verstoring is dan er kan worden hersteld op korte termijn (een lichamelijk voorbeeld is natuurlijk een blessure door overbelasting en een mentaal voorbeeld is zoveel acute stress dat je verstijfd van angst of dichtklapt op een podium).

Je wilt dus een uitdaging introduceren die alle deelnemende systemen (bijvoorbeeld tijdens je training de hart- en bloedvaten, spieren, ligamenten maar ook je concentratievermogen of stressbestendigheid) belast maar niet te ernstig overbelast, waar een training aangepast aan eigen niveau een goed voorbeeld van is (*ahum* Outside *ahum*).

Na die uitdaging is een moment van herstel nodig. Hiervoor is het belangrijk dat de juiste stoffen aangevoerd worden (door middel van onder andere gezonde voeding) en de ongewenste stoffen worden afgevoerd (dmv onder andere matig intensief bewegen, goed slapen, ontspannen).

Nu je lichaam hersteld is, moet het opnieuw worden blootgesteld aan dezelfde of nóg meer uitdaging, omdat het anders teruggaat naar een eerdere staat, waarin de skill/verandering nog niet had plaatsgevonden. Dit is omdat het energie-zuiniger is als je weer teruggaat naar een ongetraind/minder (of in termen van de hersenen; anders) ontwikkelde staat. Je zult dus die terugval van ontwikkeling moeten tegengaan door met consistentie je lichaam opnieuw te blijven prikkelen.

Over het algemeen is de minimale frequentie voor groei/ontwikkeling door middel van een adequate stimulus eens per week, en dit geldt zeker voor je kracht, conditie, lenigheid en andere motorische vaardigheden.

Zorg dat je dus elke week tenminste één training meedoet en dit (of een soortgelijke stimulus) consistent blijft doen, voor altijd! 

Zo blijf je altijd op je piekvermogen, zowel fysiek als mentaal, en als je deze principes in de breedte van je leven omarmt en altijd blijft leren, haal je wat ons betreft het meeste uit het leven! 

… Maar er is nog meer in het leven dan leren, zoals liefde… Laten we dat maar bewaren voor een vervolgartikel? 😉

Meer over ‘trainingsleer’ vind je hier!

POST REPLY

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.